[논문] 영국 정신능력법의 지원의사결정관련 쟁점과 함의 -발달장애인을 중심으로(김미옥, 김고은, 박지혜, 2021.5)
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김미옥, 김고은, 박지혜(2021). 영국 정신능력법의 지원의사결정관련 쟁점과 함의 -발달장애인을 중심으로. 한국사회복지행정학, 23(2), 249-277.
초록
모든 사람은 장애 유무와 상관없이 자신의 삶에 대해 결정을 내릴 권리가 있다. 의사결정을 위해 충분한 정보를 전달하여 스스로 판단하고 결정하게 하는 지원의사결정 과정은 발달장애인이 누릴 당연한 권리이다. 이 연구는 지원의사결정의 개념을 살펴보고, 영국의 정신능력법(Mental Capacity Act)의 내용을 기반으로 한국 장애인복지에의 쟁점과 함의를 제시하고자 하였다. 이를 위해 지원의사결정 개념, 영국 정신능력법의 철학 및 지원원칙, 정신능력의 개념과 평가, 최선의 이익의 의미 등의 주요 쟁점들을 살펴보았다. 이를 토대로 지원의사결정에 대한 장애인복지 현장의 성찰, 성년후견제도의 제도적 보완, 지원의사결정의 실천 현장에의 적용방향 및 전략, 지원인의 역할 규정 등을 제언하였다. 이 연구가 지원의사결정에 대한 장애인복지 현장 서비스 제공자들의 이해를 높이고 실천역량을 강화하여 발달장애인이 좀 더 주체적이고 존엄하게 살아갈 수 있는 기회가 확장되기를 기대한다.
Everyone, with or without a disability, has the right to make decisions about their own life. The supported decision-making process is a natural right for people with developmental disabilities and plays an important role in the lives of people with such disabilities. It allows people with developmental disabilities to make their own judgments and decisions by providing sufficient information for decision-making. Therefore, the purpose of this study is to examine the concept of supported decision-making and to present issues and implications for the welfare of the disabled based on the contents of the Mental Capacity Act. To achieve this, the main issues of the Mental Capacity Act, such as the concept of supported decision-making, the philosophy and support principles of the Mental Capacity Act, the concept and evaluation of mental capacity, and the meaning of ‘the best interests’ as mentioned in the Act, were examined. Based on the main contents, a reflection on the disability welfare field for supported decision-making, institutional supplementation of the adult guardianship system, application of the directions and strategies for the practice of support decision-making such as mental capacity and assessment, and the provision of the role of a supporter were suggested. Based on these results, this study recommends that the opportunities for people with developmental disabilities to live more independently and with dignity are empowered by enhancing their understanding of service providers for supported decision-making and strengthening their practical capabilities.
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